Op weg naar het nieuwe Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog

Op weg naar het nieuwe Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog

Na jaren van voorbereiding is het dan eindelijk zover; het Stadsmuseum gaat straks op in de organisatie van het Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog. Het museum zal worden gevestigd in de Oude Calixtus Kerk, die er ook al stond in het jaar 1627.
De samenwerking tussen het bestuur met professionele organisaties, gemeente Oost Gelre, bedrijfsleven en de stichting Hart voor vesting Grolle heeft geleid tot een heel mooi projectplan. Mw Daphne Maas zal in 2023 als directeur aantreden en de opzet van het nieuwe museum vorm geven. Ze kan daarbij alvast rekenen op de enthousiaste inzet en betrokkenheid van de vrijwilligers, die ook in het nieuwe museum hun plek hopen te vinden.
Het stadsmuseum kan terugkijken op een mooi jaar, steeds meer erfgoedliefhebbers weten de weg te vinden naar het museum in Groenlo om kennis te nemen van het verhaal van de Tachtigjarige Oorlog. Het verhaal wordt steeds meer gewaardeerd vanwege het historische evenement de Slag om Grolle, dat elke 2 jaar op realistische wijze wordt nagespeeld door re-enactors uit de gehele wereld en enthousiaste inwoners van Groenlo. Men krijgt zo een goede indruk van de geschiedenis en het dagelijks leven in de vesting Grolle.
De lange strijd tussen de Staatsen en de Spanjaarden heeft in het Oosten van Nederland zware sporen achtergelaten, dit verhaal ….. het andere verhaal wordt straks in het nieuwe museum verteld.
In 2023 wordt de voorbereiding gestart.